Guaranan hyödyt

sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä

Guarana (Paullinia cupana) on saanut nimensä Amazonilla asuvan Guarani-heimon mukaan, josta Guarana-kasvi onkin kotoisin. Guaranalla sanotaan olevan piristävä ja laihdutusta edistävä ominaisuus – Guarana heimolaiset tekevätkin kasvin siemenistä juomaa nälän tunteen poistamiseen ja suorituskyvyn parantamiseen. Guaranan siemenissä on kolme kertaa enemmän kofeiinia kuin kahvipavuissa. Guarana on suosittu aine muun muassa energiajuomissa juuri sen piristävän ja virkistävän vaikutuksen takia.


Paljon antioksidantteja

On tutkittu, että guaranan siemenessä on vahvat antimikrobiset ja antioksidanttiset ominaisuudet, ja siksi sitä voidaan käyttää luonnollisena lisäaineena elintarvike-, kosmetiikka- ja lääketeollisuudessa. Guarana on jopa merkittävämpi antioksidanttien lähde kuin vihreä tee. Katekiinit ovat guaranan tärkeimmät antioksidanttiyhdisteet.

Energian lisääminen ja väsymyksen vähentäminen

Guaranaa käytetään paljon tarinen ja sokerin lisäksi energiajuomissa ja limsoissa sen mahdollisten energiaa lisäävien vaikutusten ja korkean kofeiinipitoisuuden vuoksi, mikä voi johtaa fyysisen suorituskyvyn parantamiseen. Kahdessa kliinisessä tutkimuksessa henkilöille, joilla oli erilaisia ​​syöpätyyppejä ja saivat kemoterapiaa, annettiin guarana-uutetta. Tutkimuksessa todettiin guaranan parantavan väsymystä, joten sen nähtiin toimivan hyvin lyhyen ajan hoitomuotona väsymykseen [12]. Tästäkin tarvitaan kutienkin lisää tutkimusta, jotta voidaan varmaksi sanoa guaranan vaikutuksen energian lisääminen ja väsymyksen vähentäminen.


Kognitiivinen suorituskyky

Useat tutkimukset viittaavat siihen, että guarana voi parantaa kognitiivista suorituskykyä. Kuuden päivän tutkimuksessa, johon osallistui 26 ihmistä, guarana paransi toissijaista muistia ja lisäsi valppautta ja mielialaa. Näitä muutoksia ei voitu katsoa johtuvan pelkästään kofeiinista [3]. Monissa tutkimuksissa on kuitenkin käytetty guaranaa yhdessä multivitamiini- ja multimineraalikompleksien kanssa, mikä tekee guaranan osuuden vaikeaksi arvioida sekä otannat ovat olleet pieniä. Näin ollen guaranan testaamiseen tarvitaan vielä laajempia tutkimuksia, jotta voidaan vahvistaa sen vaikutukset kognitiiviseen toimintaan.


Voi auttaa painonpudotukseen

Guaranassa on paljon kofeiinia, joka boostaa aineenvaihduntaa 3-11 % jopa yli 12 tunniksi. Nopeampi aineenvaihdunta tarkoittaa sitä, että kulutat enemmän kaloreita. Guarana sisältää myös teofylliiniä ja teobromiinia, jotka ovat kofeiinia muistuttavia aineita. Kahdeksan viikon kliinisessä tutkimuksessa, johon osallistui 67 henkilöä, Ma Huangia ja Guaranaa sisältävä ravintolisä vähensi painoa ja lantion ympärysmittaa merkittävästi. Tämä Ma Huangin ja Guaranan yrttiseos edisti tehokkaasti lyhytaikaista painonpudotusta ja kehon rasvan vähenemistä. [4]. Guarana siis auttaa rasvan polttamisessa, mutta sen on mahdollisesti todettu myös estävän rasvan muodostumisen kokonaan vähentämällä rasvan muodostumista edistävien proteiinien tuotantoa ja lisäämällä sitä estävien proteiinien tuotantoa.

Saattaa pienentää sydänsairauksien riskiä

Guaranan kofeiini ja katekiinit-antioksidantti estävät valtimoiden kovettumista alentamalla LDL: tä eli niin sanotusti ”huonoa” kolesterolia. Katekiinit poistavat kehossa myös vapaita radikaaleja ja vähentävät tulehduksia. Eräässä 600 henkilön tutkimuksessa havaittiin, että säännöllinen guaranan saanti liittyi korkean verenpaineen alenemiseen, auttoi liikalihavuuden ja metabolisen oireyhtymään. Naisilla siihen liittyi myös matalampi kokonais- ja LDL-kolesteroli [5]. Tutkimuksessa ei kuitenkaan ollut todisteita suoranaisesta syy-seuraussuhteesta, joten muut ympäristö- ja geneettiset tekijät ovat voineet vaikuttaa havaittuihin tuloksiin. Lisää tutkimusta siis tarvitaan.


Ihon terveys ja ulkonäkö

Guaranaa käytetään ikääntymistä vastaan markkinoiduissa ihovoiteissa, shampoissa ja hoitoaineissa sen runsaan kofeiini- ja alkaloidipitoisuuden takia. Yhdessä tutkimuksessa, 43:lla miesosallistujaa testavisat kreatiinia, guaranaa ja glyserolia sisältävästä kasvohoitovalmistetta kuuden viikon ajan. Tutkimuksessa todettiin valmisteen lisäävän kollageenin tuotantoa sekä kasvojen kimmoisuutta. Lisäksi sen todettiin vähentävän ryppyjä [6]. Vaikka testitulokset ovat lupaavia, mitään varmaa ei voidaan sanoa, ennen kuin on tehty lisää tutkimusta.

Guaranan haittavaikutukset

Kuden edellä monesti mainittu, Guaranasta tarvitaan vielä lisää tutkimusta, sillä siitä on vielä riittämätön näyttö kaikista mahdollisista hyödyistä ja haittavaikutuksista. Guaranaa on tutkittu usein yhdessä muiden yrttien, vitamiinien ja kivennäisaineiden kanssa, mikä vaikeuttaa sen vaikutusten arviointia. Kuitenkin tiedetään, että korkea kofeiinipitoisuus guaranassa saattaa aiheuttaa haitallisia vaikutuksia. Kofeiini voi aiheuttaa muun muassa unettomuutta, hermostuneisuutta ja levottomuutta, vatsan ärsytystä, pahoinvointia sekä oksentelua, lisääntynyttä sykettä ja verenpainetta sekä nopeaa hengitystä ja vapinaa.

Guaranan käyttö

Osa valmistajista suosittelee guaranan ottamista 15 minuuttia ennen suunniteltua aktiviteettia tai suoritusta saadakseen maksimaalisen hyödyn keskittymiseen. Ei ole kuitenkaan ”oikeaa” tai ”väärää” vuorokaudenaikaa juoda guaranaa, mutta nukahtaminen voi olla vaikeampaa, jos sitä ottaa illalla. Guaranaa ei suositella lapsille, raskaana oleville tai imettäville, eikä sitä kannata nauttia ennen nukkumaanmenoa sen piristävän vaikutuksen takia. Guarana voi sekoittaa kylmiin ja kuumiin juomiin tai esimerkiksi smoothien joukkoon. Lue aina käyttö- ja annostusohjeet tuotteen pakkauksesta.

Guarana tuotevinkit

*Rohtos Noste -valmiste on pitkäkestoinen piriste arkikäyttöön, jossa on Guaranan lisäksi L-teaniinia, L-ornitiinia, Kofeiinia, Piperiinia, B6-vitamiinia, B12-vitamiinia.

*Foodin-tuotemerkiltä löytyy luomu guarana-jauhe ympäristöä ajattelevalle kuluttajalle.

Jos ei halua käyttää guaranaa sellaisenaan, sitä voi nauttia esimerkiksi teen muodossa. *Yogin luomu Green Energy, pussitee on hyvä vaihtoehto esimerkiksi aamulla kahvin korvikkeena.

Guaranaa käytetään muun muassa liikalihavuuden hoidossa, urheilullisen ja henkisen suorituskyvyn lisäämiseen ja piristävänä aineena. Se saattaa vähentää sydänsairauksien riskiä alentamalla LDL: tä ja voi parantaa ihon terveyttä lisäämällä sen kimmoisuutta ja vähentämällä ryppyjä. Tutkimusta guranan vaikutuksista tarvitaan kuitenkin vielä lisää, mutta lupaavia hyötyjä on kuitenkin nähtävissä.

Käy lukemassa tietoa muistakin lisäravinteista ja vitamiineista:

Spirulina superfood
Mikä ihmeen MSM jauhe?
Vitamiinien puutos voi aiheuttaa väsymystä