Jooga

Jooga aloittelijalle? – älä huoli, jooga sopii myös sinulle!

Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä.

Kenelle jooga sopii?

Jooga sopii kaikille – kaikki voivat harrastaa joogaa ja se on mitä parhain liikunnan muoto! Se sopii nuorille, vanhoille, himourheilijoille tai juuri urheilun aloittaneelle, stressaantuneelle ja uupuneelle. Jos olet aloittelija, kannattaa toki aloittaa helpommista liikkeistä ja pikkuhiljaa siirtyä vaikeampiin asentoihin. Tärkeintä on kuitenkin, että aloitat! Älä mieti oletko liian kankea tai että et osaa rentoutua. Kaikki kehittyy harjoittelemalla.

Joogan hyödyt – miksi harrastaa joogaa?

Joogan salaisuus on kokonaisvaltaisuus, se auttaa niin kehoa, että mieltä pysymään kunnossa. Jooga antaa paljon enemmän hyötyjä kuin vain notkeutta, nimittäin harjoitukset haastavat tasapainoa, harjoittavat ja parantavat kehonhallintaa, sekä aktivoivat keskivartalon syviä lihaksia. Kehoa ja rankaa liikutetaan joka suuntaan. Jooga autaa myös painonpudotuksessa. Itse jooga ei kuluta energiaa aivan hurjia määriä, mutta kova treeni ja uusi ruokavalio eivät tehoa, jos olet kovin stressaantunut. Säännöllisellä joogalla pystyt rentouttamaan itsesi ja näin vähentämään stressia, joka taas edesauttaa painonpudotuksessa.

Jooga auttaa myös mielen hyvinvointiin. Rentoutus-, meditaatio- ja hengitysharjoitukset kuuluvat joogaharjoitukseen, joten joogan on todettu auttavan stressiin, kuten edellä jo mainittiinkin. Jooga harjoittaa läsnäoloa ja keskittymiskykyä. Jokapäiväinen joogaaminen edistää myös parempaa unta pitkällä aikavälillä. Jooga voi auttaa nukahtamaan nopeammin ja nukkumaan paremmin. Joogan vaikutukset ovat säännöllisen joogaharjoittelun tuloksia, joten yksi joogatunti ei vielä tuo tuloksia.

Lue lisää joogan psyykkisistä hyödyistä tämän linkin takaa.

Parhaat jooga-asennot aloittelijoille

Kannattaa aloittaa yksinkertaista jooga-asennoista ensin ja tehdä asennot rauhallisesti. Alla muutama helppo jooga-asento, joista voit aloittaa kokeilemaan.

 Alaspäin katsova koira eli Adho Mukhva Svanasana

Jooga

Alaspäin katsova koira on monelle jo tuutu asento, jota näkee joogakuvissa usein. Se venyttää ihanasti pohkeita, takareisiä ja hartioita.

Näin teet asennon: Pidä kämmenet painettuna lattiassa ja sormet leveinä auki. Pidä jalat noin lantion leveydellä varpaat ja polvet eteenpäin. Niska on selkärangan jatkeena. Selän olisi tärkeä olla suorana, jalkoja voi pitää koukussa. Kantapäitäkään ei tarvitse saada lattiaan. Työnnä käsillä selkää suoraksi ja istuinluita kohti kattoa.

Selän suoristus eteentaivutuksessa eli Ardha Uttanasana

Selän suoristus eteentaivutuksessa on hyvä venytys takareisille ja se vahvistaa myös selkää. Tämä asento teke hyvää ryhdille!

Näin teet asennon: Seiso jalat yhdessä tai lantion leveydellä ja juurruta jalkapohjat maahan. Taivuta ensin itsesi alas asti. Nosta selkä noin 90 asteen kulmaan ja pyri pidentämään selkää päälaelta eteenpäin. Pidä keskivartalon lihakset aktiivisena.

Sfinksi eli Salamba Bhujangasana

Sfinksi vahvistaa sekä notkistaa selkää ja avaa rintakehää eli on hyvä asento kaikille näyttötyötä tekeville. Jos sinulla on selkäongelmia, tee tämä, jos se tuntuu hyvältä eikä satu selkään.

Näin teet asennon: Mene vatsamakuulle. Paina jalat, jalkapöydät, reidet sekä häpyluu tiiviisti lattiaan. Aseta kyynärpäät olkapäiden kanssa samalle linjalle lattiaan kämmenet alaspäin. Nosta itsesi hitaasti kyynärvarsien varaan. Pidä kuitenkin hartiat alhaalla ja lapaluut lähellä toisiaan. Niska on selkärangan jatkeena.

Soturi II -asento eli Virabhadrasana II

Tämä jooga-asento on myös monelle tuttu. Se vahvistaa reisiä ja pakaroita sekä auttaa löytämään keskitasapainon. Se venyttää sisäreisiä, lonkankoukistajia ja rintarankaa sekä avaa ja voimistaa lonkkia.

Näin teet asennon: Ota leveä haara-asento. Käännä etummaisen jalan varpaat eteenpäin ja taaemman jalan kanta noin 90 asteen kulmaan, kevyesti sisäkiertoon. Koukista etujalan polvea hitaasti ja pidä takimmainen jalka mahdollisimman suorana. Lantio osoittaa sivusuuntaan, ei etujalan suuntaan. Nosta kädet sivulle suoraksi vaakatasoon ja käännä pää eteen.

Kaikki voivat siis harrastaa joogaa ja se on yksi parhaimmista liikunnan muodoista niin keholle kuin mielelle! Rauhallinen jooga on hyvä aloitus, etenkin, jos et ole liikkunut aiemmin paljoa. Tee liikkeet rauhallisesti ja aloita yksinkertaisista asennoista. YouTube on täynnä hyviä joogaharjoituksia ja jooga-aiheisia kirjoja löytyy pilvin pimein. Alla muutama kirjavinkki, jos haluat tutustua  joogaan paremmin.

Joogaa vartti päivässä

15 minuuttia päivässä riittää pitämään yllä hyvää liikkuvutta, lihasvoimaa, aineenvaihduntaa ja virkeyttä. Kirja sopii myös aloittelijalle, sillä kirja sisältää selkeät kuvasarjat ja sanalliset selostukset.

*Katso kirja Adlibrikseltä täältä.

Joogan historia

Kirja vastaa kysymyksiin mitä on jooga, mistä se on tullut ja miksi sitä harjoitetaa. Kirja on helppolukuinen ja viihdyttävä, joka sopii henkilölle, joka haluaa syventyä tarkemmin joogan alkuperään.

*Katso kirja Adlibrikseltä täältä.