Vinkkejä joogamaton valintaan

Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä

Oma joogamatto on hyvä hankinta silloin, kun alkaa käymään joogatunneilla säännöllisesti. Se parantaa hygieniaa, kun bakteerit eivät leviä joogaajalta toiselle maton kautta. On myös tärkeää löytää itselle juuri se oikea luottomatto, jossa on hyvä joogata. Joogamatosta kannattaa pitää hyvää huolta, jotta se pysyy hyvänä pitkään. Tästä artikkelista saat vinkkejä joogamaton valintaan.

Millainen on hyvä joogamatto?

Alla esitellään joogamattojen ominaisuuksia, joita kannattaa ottaa huomioon mattoa valittaessa. Paras joogamatto itselle määräytyy omien mieltymysten mukaan, joten kannattaa pohtia mitä juuri itse matolta kaipaa. Haluatko esimerkiksi ekologisen joogamaton tai onko sinulla tarvetta paksulle joogamatolle. Mieti aluksi käytätkö mattoa vain joogassa vai harrastatko muita lajeja, jossa matto on tarpeellinen. Haluatko maton kenties ihan pelkästään joogaan, jolloin siihen kannattaa panostaa. Mieti myös, kuinka usein harrastat joogaa. Onko se kovalla käytöllä vai harvemmin käytössä. Jos mattoa käyttää usein, on paras siihen panostaa ja valita laadukas joogamatto.

Joogamaton valinnassa on hyvä ottaa huomioon eri ominaisuuksia kuten maton pituus, paksuus ja valmistusmateriaali sekä mahdollisesti maton valinta joogamuodon mukaan. Alla muutama pointti, joita kannattaa miettiä ennen maton ostoa.

Pituus

Joogamatot vaihtelevat pituuksiltaan 170-185 cm. Valitse itseäsi pidempi matto, niin tunnilla ei matto lopu heti kesken.

Paksuus

Joogamattojen paksuus vaihtelee 1-6 mm välillä. 1-2 mm paksuinen joogamatto jo hyvin ohut, mutta kevyt ja siten mukava kantaa mukana. Sillä saa hyvän tuntuman maahan ja pito on hyvä, mutta jos kärsii esimerkiksi polviongelmista, paksumpi matto olisi ehdottomasti parempi.

Suosituimmat joogamatot ovat 5-6 mm paksuisia, sillä ne ovat kestäviä ja antavat pehmeyttä harjoitteluun. Miinuspuoli on kuitenkin se, että ne voivat olla hyvin painava kantaa mukana. 6 mm paksummat matot eivät sovi hyvin enää joogaan, sillä ne ovat liian pehmeitä ja tasapainon löytäminen on hankalaa.

3-4 paksuiset joogamatot ovat kevyempiä kuin näitä paksummat ja mukavampi kuljettaa mukana. Pitoa löytyy hyvin ja antaa vielä pehmeyttä harjoittelussa. Nämä ovat usein myös hiukan edullisempia kuin paksummat matot.

Materiaali

Joogamatot ovat usein valmistettu PVC-muovista, luonnonkumista tai polyuretaanista, mutta materiaaleja löytyy vaikka mitä esimerkiksi korkki ja puuvilla. PVC-muovista löytyy testattuja myrkyttömiä mattoja, joten ei tarvitse pelätä sanaa PVC. Mandukalta löytyy testattuja turvallisia mattoja, joilla on elinikäinen takuu. PVC-muovista valmistetut matot ovat todella kestäviä. Polyuretaani matot ovat todella pitäviä sekä lisäksi kestäviä ja edullisia.

Luonnonkumiset matot vaativat hieman enemmän huoltoa ja hoivaa kuin PVC-matot. Mattoa ei saisi jättää aurinkoon ja ovatkin oikeastaan sisäkäyttöön tarkoitettuja. Matoissa on myös aluksi vahva ominaishaju, joka kuitenkin ajan kanssa hälvenee. Luonnonkumi tarvitsee myös sille tarkoitetun pesuaineen, jotta matto pysyy hyvänä eikä vahvat pesuaineet sitä vahingoita.  

Puuvillaiset joogamatot ovat ympäristöystävällisiä ja paksuja sekä imevät hyvin kosteutta. Pito ei ole niissä paras mahdollinen, joten ne sopivat parhaiten meditaatioon, hot-joogaan ja Yin-joogaan.

Korkkimatot antavat hyvää pitoa kostuessaan, mutta ovat hankala puhdistaa liasta ja hiestä. Materiaali on luonnollista, mutta matot ovat hintavampia.

Muista pitää hyvää huolta joogamatostasi. *Katso täältä pesuaine joogamatoille. Tämä sopii hyvin kaikille ei-huokoisille (open-cell) joogamatoille.

Joogamaton valinta joogamuodon mukaan

Jos harrastaa tietynlaista joogaa, on hyvä myös miettiä mattoa joogamuodon mukaan. Eri joogamuodoissa on omat tarpeensa, esimerkiksi dynaamisuuden tai rauhallisuuden mukaan.

Hathajooga on yksi yleisin joogamuoto ja siinä on erilaisia hyvin vaihtelevia asentoja. Dynaamisemmasta liikkeestä rauhallisempiin ja keskittymistä vaativiin asentoihin. Aluksi kannattaa valita perushyvä matto ja myöhemmin vaihtaa omien mieltymysten ja tarpeiden mukaan.

Astangajooga on intensiivistä ja siinä on hyppyjä, joten paksumpi ja hyvin pitävä matto on paras valinta.

Yinjooga on rauhallista ja paikallaan pysyvää, missä ei käytetä paljoa lihasvoimaa. Paksu pehmeä matto sopii parhaiten tähän muotoon. Hitaasti tehtävät lliikkeet eivät vaadi matolta niin hyvää pitoa.

Hotjoogaa harrastetaan kuumassa huoneessa ja hikoilulta ei voi välttyä. Imevä matto joogapyyhkeen kanssa on hyvä valinta.

Pehmeä ja pitävä matto sopii hyvin nopeatempoiseen Vinyasajoogaan. Dynaamisuuden vuoksi myös hiki virtaa ja maton olisi hyvä myös imeä kosteutta.

Iyengar on rauhallisempaa joogaa ja tunnilla tavoitellaan tasapainoa. Tähän sopii siis hyvin ohuempikin matto, jolla saa hyvän tuntuman maahan.

Joogamattovinkkejä

Ekologinen joogamattoEKOLITE MANDUKA JOOGAMATTO 4MM

Tätä *EKOLITE MANDUKAN MATTOA on kehuttu täydelliseksi joogamatoksi! Materiaali on todella pitävä, jopa hikisemmälläkin tunnilla ja tuntuu miellyttävältä. Tämä matto onkin kehitetty yhdessä joogaopettajien kanssa vuosien varrella, joka takaa pettämättömän laadun. Matto on 4 mm paksu ja se on valmistettu ympäristöystävällisestä, biohajoavasta puukumista. Se ei sisällä mitään myrkyllisiä kemikaaleja. Joogamatossa on hyvin tiivis pinta, joten se ei ime itseensä kosteutta ja pysyy siksi puhtaana lialta ja bakteereilta. Pituutta matolla on 180 cm ja painoa 2,1 kg. Täydellinen matto ekologisuutta ja laatua kaipaavalle joogaajalle.

Paksu joogamatto – PRO MANDUKA JOOGAMATTO 6MM

Tämä paksu *PRO MANDUKA joogamatto on oiva valinta jos sinulla on esimerkiksi polvi- tai selkäongelmia. Lattia ei tunnu kovalta maton läpi. Vaikka matto on paksu, se on kuitenkin erittäin pitävä eikä luisu pois paikoiltaan. Painoa kuitenkin tällä matolla on 3,6 kg, joten kevyimmästä päästä se ei ole. Pituus on 180 cm. Matto on valmistettu ilman myrkyllisiä kemikaaleja. Oiva vaihtoehto, jos haluaa pehmeän ja laadukkaan joogamaton.

Pitävä ja kevyt joogamatto – PRANA E.C.O. JOOGAMATTO

*PRANA E.C.O. joogamatto on hintalaatusuhteeltaan oiva vaihtoehto. Matossa on hyvä pito ja sitä voi käyttää kummin päin vain. Värinä löytyy myös kaunis piristävä vaaleanpunainen. Pituudeltaan matto on 183 cm, joten sopii myös pidemmillekin henkilöille. Paksuudeltaan 5 mm, joten pehmeyttä löytyy.

Edukas, pitkä joogamatto – CASALLEXERCISE MAT BALANCE 3MM

Tämä *CASALLEXERCISE joogamatto on erittäin kevyt, vain 0,85 kg painava ja helppo siten kantaa mukana treeneihin. Tämä on perushyvä matto paksuudeltaan 3 mm. Pituutta on 185 cm, joten oiva pitkille henkilöille. Tämä on hyvä esimerkiksi aloittelijoille, jos vielä ei ole rahkeita panostaa kalliimpaan mattoon.

Hyvin imevä bambu joogamatto – ABILICA BAMBOO YOGAMAT

*ABILICA BAMBOO – ympäristöystävällisestä bambusta valmistettu joogamatto on pehmeä ja imee hyvin kosteutta, joten pitää kehon kuivana ja lämpimänä. Pituutta matolla on 172 cm. Sopii erinomainen Hot joogaan ja Bikram joogaan imevyydensä asniosta.

Muita joogatarvikkeita

Joogamattokassi – GO LIGHT 3.0 MAT CARRIER

Joogamattoa kanttaa kuljetta tunneille siihen sopivassa kassissa. *Mandukan kassi on vedenpitävä ja siinä on vuorattu osasto matolle ja sisätasku pikkutavaroille. Säädettävällä olkahihnalla saat sen itselle sopivaksi säädettyä ja siten mattoa on mukava kantaa. Pituus 73,5 cm, halkaisija 12,5 cm.

Pitävä pyyhe joogatunnille – EQUA® KÄSIPYYHE JOOGAAN

*Mandukan joogapyyhe pitää paremmin mitä kosteampi se on, joten hikoilla saa! Pyyhe on kestävä ja laasukas, joten saat tästä pitkäikäisen kaverin joogatunneille.

Ekologinen joogablokki

*Mandukan korkista valmistettu joogablokki on ekologinen ja laadukas. Se on tiivis ja joustamaton ja pinta on pitävä. Voidaan puhdistaa luonnonmukaisella pesuaineella.

Joogamatto mieltymyksiä on yhtä monta kuin joogaajaakin. Oman maton valinta voi olla haastavaa ja ehkä joudut kokeilemaan montaakin eri merkkiä ja mallia. Aloittelija kyllä pärjää hyvin ihan perus joogamatolla, mutta jos harrastus vie mennessään on hyvä löytää itselle sopiva. Toivottavasti sait hyviä vinkkejä tästä artikkelista.