Pakurikääpä ja sen hyödyt

Pakurikäävän terveysvaikutukset

*Sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä.

Pakuri on todellinen superfood, se sisältää muun muassa runsaasti terveyttä edistäviä antioksidantteja, jotka tukevat kehon luontaista puolustusjärjestelmää, mutta pakurilla on paljon muitakin terveysvaikutuksia, joista myöhemmin lisää tässä artikkelissa. Pakurikääpä on yleisesti koko Suomessa hies- ja rauduskoivujen rungoilla, harvemmin myös muiden lehtipuiden, kuten leppien ja pyökkien lahottajasieni (valkolahottaja). Lahoittajasieni aiheuttaa pakureita puun oskanarpiin. Pakuri on siis rungon ulkopuolelle kehittyvä musta epäuodostuma, jonka sisäpinta on väriltään oranssin ruskea ja rakenteeltaan korkkimainen. Pakurit koostuvat sienirihmastosta ja puun nilasolukosta. Niistä valmistettua teetä on käytetty erityisesti Venäjällä nautintoaineena ja luontaislääkintään satoja vuosia. Pakuri on ollut vuosisatojen kansanlääke ja sitä onkin käytetty 1600-luvulta lähtien Euroopassa, erityisesti Venäjällä, puolassa ja Blatian maissa sekä Japanissa ja Koreassa. Pakuria käytetään usein teen muodossa. Suomessa on käytetty myös pakuria satojen vuosien ajan ja sitä käytettiin sota-aikana kahvinkorvikkeena (tikka-tee).

Pakurin ravintosisältö

Pakuri sisältää yli 200 tunnistettua bioaktiivista yhdistettä ja uusia yhdisteitä löydetään jatkuvasti. Pakurikääpä sisältää lukuisia terveyttä edistäviä ainesosia, mm. betuliini flanosteroleja, beetaglukaaneita, lanostanoidi tripenoideja, melaniinia ja germaniumia. Pakurin antioksidanttisuusarvo on huomattavasti korkeampi kuin millään muulla lääkinnällisellä sienellä. Pakurin pintaosa sisältää paljon melaniinia, josta sen musta väri johtuu – sama pigmentti, joka antaa ihollemme tuman värin. Pakurista löytyy suuria pitoisuuksia betuliinia, betuliinihappoa ja muita betuliinijohdannaisia, joita on tutkittu mahdollisina syöpälääkkeinä.

Pakurin terveysvaikutukset

Pakuria oli tutkittu pääasiallisesti koeputkiolosuhteissa tai eläinkokeilla. Pitkäkestoisia ja laajoja kliinisiä ihmistutkimuksia ei ole tehty, jonka takia pakurin markkinoinnissa ei terveysväittämiä saa Suomessa käyttää. Pakurin terveysvaikutuksista on kuitenkin paljon kansan perimätietoa.

Rotilla, jotka ovat kärsineet ärtyneen suolen oireyhtymästä, on tarkkailtu kuinka äärimmaisen hienoksi jauhetun pakurijauhe vaikuttaa kyseiseen vaivaan ja huomattiin, että pakurijauhe laski suoliston tulehdustilaa merkittävästi. Kokeessa seurattiin myös aiheuttaako pakurijauhe haittavaikutuksia koe-eläinten suoliston kuntoon, mutta niitä ei ilmennyt. Pakuriuutteilla on ollut myös koeputkioloissa yhdentyyppisen paksusuolisyöpäsolukon kasvua estävä vaikutus.

Eräässä tutkimuksessa huomattiin hiirten melanoomakasvaimen koon pienentyvän merkittävästi nanojauhetun pakurin nauttimisen ansiosta. 35 päivän jälkeen 40 % hiiristä oli hengissä, jotka olivat pakurijauhetta saaneet, kun taas vertailuryhmän eläimet olivat kaikki kuolleet, jotka eivät olleet pakuria nauttineet.

Pakruin on siis joissakin hiirillä tehdyissä tutkimuksissa havaittu hillitsevän syövän etenemistä, mutta sen on myös huomattu lievittävän allergiaoireita ja jotkin ihmist ovat saaneet helpotusta koivuallergian oireisiin pakuriteestä. Ja kuten aiemmin mainittu, pakuri sisältää runsaasti terveyttä edistäviä antioksidantteja, jotka tukevat kehon luontaista puolustusjärjestelmää.

Pakurijauheen valmistus itse

Pakurikääpää löytää parhaiten luonnontilaan jätetyistä vanhoista lehtimetsistä. Pakuria ei tule sekoittaa pahkaan, joka on puun oma kasvuhäiriö, joka saattaa näyttää kaukaa pakurilta. Pakurin erottaa sen mustasta väristä ja siinä on paljon pehmeämpi, korkkimainen koostumus. Pakurin keräämiseen tarvitsaan maanomistajan lupa, sillä se ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Sitä on vaikea kerätä vahingoittamatta puuta, toisin kuin muita kääpiä.

Kuolleessa puussa pakurin ravinneaineet vähenevät nopeasti, joten kannattaa kerätä sitä vain elävästä puusta. Pakurin kasvaminen korjuukypsäksi kestää yli viisi vuotta, mutta laadukkaimpina pidetään 20-25 vuotta vanhoja kasvannaisia. Pienet pakurit kannattaa jättää vielä kasvamaan. Puiden rungoilta voi kerätä pakuria ympäri vuoden. Pakurikäävän irrotus tapahtuu helppoiten esimerkiksi nätisti kirveellä, vesurilla tai muulla teräaseella. Pakuria voi kerätä ympäri vuoden, mutta se kannattaa tehdä keväällä tai syksyllä, sillä puut sitovat itseensä ravinteita eniten juuri keväisin ja syksyisin. Yksi keskikokoinen pakuri riittää helposti yhdelle henkilölle koko vuodeksi, joten sitä ei kannata kerätä turhaa isoja määriä.

Keräämisen jälkeen pakurikääpä kuivataan. Pakurit kuivuvat parhaiten kesällä auringonvalossa, jolloin ne kehittävät itseensä myös D-vitamiinia. Pakurin voi myös pilkkoa pieniksi paloiksi ja kuivata kasvikuivurilla tai uunissa miedolla lämmöllä. Pakurin voi jauhaa tehosekoittimella jauhoksi, mutta varmista, että tehosekoitin kestää pakurin jauhamisen. Pakuria nautitaan usein teen muodossa. Uuta pakuria kuumassa vedessä, niin pääset nauttimaan pakuriteestä.

Valmiita pakurivalmisteita netistä

*Foodin Pohjolan pakurirouhe

Pakurirouhetta keitetään vedessä, lisää 1 rkl pakurirouhetta litraan vettä ja keitä vähintään 10 min. Voi hauduttaa jopa useita tunteja voimakkaamman värin ja maun saamiseksi.

*Foodin Pakuri-tinktuura

Kotimaisesta pakurista valmistettu, vesi- ja alkohioliuutettu ekstra-vahva pakuriuute, nautitaan veden kanssa.

*Foodin Pika pakuri

Lisää puolikas teelusikallinen jauhetta mukiin ja sekoita haluamasi nesteen kanssa. Pakuriuute sopii erilaisiin juomiin esimerkiksi teehen, kahviin ja pirtelöihin, mutta myös vaikkapa kastikepohjaksi.

*Chaga Health Immuno Elixir

Ravintolisä pakurista, marjoista, yrteistä ja hunajasta ennen ateriaa kaksi kertaa päivässä.